Aanbod

Types

  • Type 2: matig tot ernstig mentale beperking

  • Type 4: fysieke beperking en/of meervoudige beperking
  • Mogelijks in combinatie met autisme

Aanpak

  • Onderwijs en zorg op maat met individueel aangepaste trajecten
  • Welbevinden van de leerling staat centraal
  • Ontwikkelen van zelfredzaamheid, communicatiemogelijkheden, sensomotoriek en sociale vorming
  • Vakkenpakket: wonen – werken – creëren – ontdekken – bewegen – geloven
  • Indeling in zorggroepen en niveau


Zorggroepen

Als school met een jarenlange ervaring in de zorg voor jongeren met bijzondere onderwijsbehoeften is het welzijn en het welbevinden van al onze leerlingen van zeer groot belang.  Pas wanneer een leerling zich goed voelt, lukt het om tot leren te komen. We streven er dan ook naar om zorg op maat van de jongere te kunnen bieden. We gaan nog een stapje verder door onze jongeren in te delen volgens hun eerste zorg. De klasgroepen zijn ingedeeld in 4 soorten groepen, alle 4 met een verschillend accent op leren:

  • leergroepen: extra aandacht voor het ‘leren’ leren. Het lerend aspect staat centraal. 
  • verzorggroepen: extra aandacht voor het zorgend aspect. Vanuit lichamelijke verzorging en nabijheid tot leren te komen
  • structuurgroepen: extra aandacht geven aan duidelijkheid en voorspelbaarheid om tot leren te komen
  • sociaal-emotionele groepen: extra aandacht voor het welzijn en welbevinden om dan tot leren te komen.



Niveau

Elke zorggroep wordt onderverdeeld in 3 niveaus. We kijken naar wat de leerling kan en wat deze leerling aankan. 

  • Laag: Er wordt basale kennis aangeboden. De nadruk ligt op ervaren, voelen en nabijheid
  • Midden: Er is reeds basale kennis aanwezig en we zetten in op stelselmatig uitbreiden hiervan.

In deze groepen zetten we in op: zelfredzaamheid, veel inoefenen en herhalen, functionele kennis en uitbreiden van vaardigheden.

  • Hoog: uitgebreider cognitief aanbod in combinatie met het aanleren van vaardigheden en transfer naar nieuwe situaties. 
    • Leerlingen worden getest en krijgen een aanbod dat aansluit bij hun niveau.
    • Van theoretische kennis naar functioneel inzetten van de theorie in de school maar ook buiten de school door middel van klasstages. 
    • Rekenen, taal, spelling, actualiteit, wereldoriëntatie.
    • Voorbereiding op begeleid werken.